بیماری پیچیدگی برگ زرد گوجه فرنگی (Tomato yellow leaf curl)

[vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_text_separator title=”پیچیدگی برگ گوجه فرنگی” color=”green” border_width=”3″ el_width=”80″ element=”h2″][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_empty_space][vc_column_text]

اگر گوجه فرنگی پرورش می دهید ممکن است متوجه پیچ خوردن برگهای آن شده باشید. پیچ خوردن و جمع شدن برگهای گیاه گوجه فرنگی ممکن است صاحب آن را نگران و نا امید کند. در اینجا با دلایل پیچ خوردن و جمع شدن برگهای گوجه فرنگی و پیشگیری و درمان آن بیشتر آشنا می شوید.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_column_text]

ویروس پیچیدگی برگ زرد گوجه فرنگی (TYLCV) از اعضای جنس بوگومو ویروس Begomovirus، تیره ویروس‌های دوقلو است.

يكي از شديدترين بيماريهايي كه توسط جميني ويروسها در گوجه فرنگي ايجاد مي شود، بيماري پيچيدگي برگ (curl leaf) است كه عامل آن چند ويروس از جنس Begomovirus مي باشند كه همگي بنامهاي (  Tomato yellow leaf curl) 
virus) TYLCV )و (TLCV (Tomato virus leaf curl ناميده مي شوند. كه داراي ژنوم يكبخشي بوده و توسط سفيد بالكها منتقل مي گردند (2005, al et Rojas) اين كمپلكس ايجاد دو تيپ از بيماري ميكند كه تيپ اول ايجاد زردي در حاشيه برگها مي نمايد و تيپ دوم بدون علائم زردي مي باشد.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1561915229697{margin-right: 10px !important;margin-left: 10px !important;}”][vc_column][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_column_text]

نشانه های بیماری :

بوته هاي گوجه فرنگي كه در مراحل اوليه رشد به این بیماری آلوده مي شوند، كوتوله مانده و اندازه آنها بشدت كاهش مي يابد.

برگهايي كه بالفاصله پس از آلودگي توسعه مي يابند، فنجاني شكل شده و لبه آنها بطرف پايين برگشتگي پيدا مي كند اما برگهايي كه بعدا بوجود آمده و توسعه پيدا مي كنند بدشكل و زرد بوده، كوچك مانده و لبه آنها به طرف بالا برگشتگي پيدا مي كند اگر آلودگي در مراحل اوليه رشد گياه صورت گيرد، میوه ای تولید نمی شود.

وقوع آلودگی در مراحل بلوغ گیاه تأثیری روی ميوه هاي از قبل تشکیل شده ندارد ولي ميوه هايي كه بعدا تشکیل مي شوند بد شكل شده و معموال ريزش پیدا می کنند.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1561915202375{margin-right: 10px !important;margin-left: 10px !important;}”][vc_column][vc_column_text]

شرایط گسترس بیماری:

سفید بالک یا مگس سفید (Bemisia tabaci) ناقل ویروس TYLCV است که به صورت پایا از گیاهی به گیاه دیگری منتقل می باشد. نقش اصلی برای انتقال و انتشار آن بر عهده حشرات بالغ است. یک حشره کامل قادر به کسب و انتقال ویروس TYLCV به گیاه گوجه فرنگی می باشد.

این ویروس می‌تواند در بین سفید بالک‌ها و در غیاب منبع آلودگی از طریق حشرات نر آلوده به حشرات یا بالعکس انتقال یابد اما در میان حشرات با جنسیت یکسان انتقال نمی‌یابد.

جنسیت و سن حشره ناقل در میزان انتقال موثر می با شد. تقریبا تمام حشرات ماده با سن یک تا دو هفته قادر به ایجاد آلودگی در گوجه فرنگی می‌باشند در حالی‌که ۲۰ درصد حشرات نر با همان سن قادر به ایجاد آلودگی هستند.

ویروس TYLCV دارای دامنه میزبانی وسیع و قادر به ایجاد آلودگی در بیش از ۳۰ گونه گیاهی از ۱۲ تیره گیاهی می‌باشد. سبزیجات‌، گیاهان زینتی‌، گیاهان وحشی و گونه‌های مختلف علف‌های هرز از میزبان‌های TYCLV است.

گوجه فرنگی میزبان اولیه ولی لوبیا ،اطلسی و لسیانتوس و علف هرز داتوره و گل پنیرک ها از میزبان های بدون نشانه های آلودگی هستند. در ایران این ویروس در مزارع فلفل کرمان و جیرفت و استان هرمزگان و خیار، یونجه، زرد و هویج گزارش شده است.

این بیماری برای اولین بار در سیستان بلوچستان و هرمزگان گزارش شده است. در سال های بعد در شهرستان ورامین استان تهران، خوزستان، اهواز، اندیمشک، دزفول و حتی در اشکذر استان یزد نیز مشاهده و گزارش گردیده است.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1561915303353{margin-right: 16px !important;margin-left: 16px !important;}”][vc_column][vc_custom_heading text=”کنترل بیماری:”][vc_row_inner css=”.vc_custom_1561915361910{margin-right: 20px !important;margin-left: 20px !important;}”][vc_column_inner width=”2/3″][vc_column_text]

  • استفاده از ارقام زراعی و باغی مقاوم و یا متحمل
  • استفاده از سموم کلره به تناوب برای جلوگیری از ایجاد مقاومت در سفید بالک‌ها مثل مگس سفید
  • تولید نشاها در گلخانه‌های حفاظت شده
  • تعیین تاریخ کاشت مناسب
  • اجتناب از کشت‌های جدید در مجاورت کشت‌های قدیمی تر
  • حذف بقایای کشت‌های قبلی گوجه فرنگی قبل از انتقال نشاهای جدید
  • رعایت فاصله زمانی و مکانی و حذف سایر میزبان‌های ویروس
  • کشت ذرت در اطراف مزرعه گوجه فرنگی
  • انتقال نشاها در ۳۰ روزگی آنها
  • استفاده از توری بسیار موثر خواهد بود با مش ۵۰
  • استفاده از پوشش‌های با ۵ درصد UV

[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”5933″ img_size=”large” alignment=”center” css=”.vc_custom_1561915066330{margin-left: 10px !important;}”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1561915319410{margin-right: 10px !important;margin-left: 10px !important;}”][vc_column][vc_text_separator title=”سایر عوامل پیچ خوردن برگ گوجه فرنگی” color=”green” border_width=”2″ el_width=”90″ element=”h2″][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1561915376256{margin-right: 10px !important;margin-left: 10px !important;}”][vc_column][vc_column_text]

یکی دیگر از دلایل پیچ خوردگی برگهای گوجه به وضعیت فیزیولوژی نسبت داده میشود. اگر چه علت دقیق آن نا مشخص است اما اعتقاد بر این است که لوله شدن برگها نوعی مکانیسم دفاعی در گیاه می باشد.

در شرایط آب و هوایی بسیار سرد و مرطوب برگها ممکن است به بالا لوله شوند و در تلاش برای دفع رطوبت اضافی چرمی شوند. این شرایط خاص، حول و حوش زمان تولید میوه اتفاق می افتد و در گیاهان هرس شده و گیاهانی که با تیرک پشتیبانی شده اند بیشترین شیوع را دارد.

همچنین علت جمع شدن برگهای گوجه ممکن است بر عکس حالت قبل یعنی عدم آبیاری یکنواخت، دمای بالا و خشکی مفرط باشد. در این حالت برگها به سمت بالا پیچ می خورند تا آب را در خود حفظ کنند اما شکل چرم مانند پیدا نمی کنند. انواع آلو بیشتر از سایر گیاهان تحت تاثیر این وضعیت قرار گرفته و برگ هایش جمع و لوله میشوند.

درمان پیچ خوردگی برگهای گوجه فرنگی

اگر چه در صورتی که علت این وضعیت تاثیر فیزیولوژی باشد تاثیری بر رشد کلی محصول و بازدهی آن ندارد، اما اگر علت این جمع شدن برگهای گیاه آلودگی ویروسی باشد باید گیاهان آلوده را هر چه زودتر بکنید و از گیاهان دیگر دور کنید. باید این گیاهان آلوده گوجه فرنگی را از بین ببرید تا نگذارید ویروس بیماری زای آن به گیاهان مجاور گسترش پیدا کند.

راهکار اصلی مدیریت و کنترل لوله شدن و پیچ خوردن برگها، پیشگیری است. تنها انواعی از گیاهان گوجه را انتخاب کنید که مقاوم به آفت و بیماری باشند.

همچنین تا جایی که میتوانید جلوی هجوم آفت مگس سفید به گیاهانتان را بگیرید.برای این کار میتوانید از پوشش ردیفی استفاده کنید و زمین کشت را عاری از علفهای هرز نگه دارید چرا که علفهای هرز آفتها را به خود جذب میکنند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”5951″ img_size=”full”][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row]