سولفات منگنز و مس

[vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

 نقش سولفات منگنز در کشاورزی
اهميت :
منگنز نقش كليدی در تشكيل كلروپلاست و سيستم های آنزيمی گياه داشته و مصرف اين كود باعث بهبود فتوسنتز گياه و افزايش توليد محصول خواهد شد.
مشخصات كود  سولفات منگنز:
آهكی بودن خاك ها PH بالا، ماده آلی كم و مصرف نامتعادل كودها از عواملی هستند كه قابليت استفاده اين عنصر را برای گياهان محدود كرده و خسارات جبران ناپذيری را بر ميزان توليد و كيفيت محصولات وارد می كنند، علائم و عوارض ناشی از كمبود اين عنصر در اكثر نقاط ايران و در اغلب محصولات به چشم می خورد.
استفاده از كودهای شيميایی حاوي اين عنصر به خصوص همراه ماده آلی گوگرد و باكتری های مربوطه باعث بهبود شرايط تغذيه ای گياهان شده و بسياری از نارسایی هاي تغذيه ای را بر طرف می سازد. سولفات منگنز با فرمول شيميایی MnSo4.H2o حاوي 24 درصد منگنز است كه به صورت پودری توليد و در بسته بندی های 25 كيلوگرمی عرضه می گردد.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”5063″ alignment=”center” css_animation=”fadeInLeft”][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

روش زمان و مقدار مصرف از کود سولفات منگنز:
اين كود از طريق جای گذاری عمقی (موضعی، چالكود و نواری) و محلول پاشی قابل مصرف است، در خاك های سبك با آب آبياري نيز قابل مصرف است اما تحت اين شرايط باز يافت آن كمتر خواهد بود.
درختان: در زمستان در قسمت ميانی سايه انداز به همراه كود حيوانی و گوگرد به صورت چالكود يا كانال كود به ميزان 200 تا 300 گرم به ازاء هر درخت بارور مصرف مي شود .
نباتات زراعي: هنگام تهيه بستر بذر همراه با ساير كودهای زمستانه به ميزان 50 تا 80 كيلوگرم در هكتار زير خاك مصرف مي شود.
محلول پاشی: در درختان ميوه به نسبت 3  تا 4 در هزار و در محصولات زراعی به نسبت 2 تا 3 در هزار محلول پاشی می گردد.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”5066″ img_size=”” alignment=”center” style=”vc_box_border” css_animation=”fadeInLeft”][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

گياهان و مناطق مورد مصرف از سولفات منگنز:
كمبود منگنز در خاك های آهكی با PH بالا و خصوصا با بافت سبك در اكثر نقاط ايران و محصولات گزارش شده است. مصرف كودهای حاوی منگنز در اين اراضی به تدريج عوارض ناشی از كمبود را بر طرف و ميزان كلروفيل فتوسنتز و عملكرد را افزايش خواهد داد.

نكات فنی:
مصرف اين كود به صورت 1 تا 2 سال در ميان از كمبود اين عنصر جلوگيري مي كند.
مصرف اين كود مخلوط با كود حيواني خصوصا در محدوده فعاليت ريشه باعث افزايش كارائي كود سولفات منگنز مي شود.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”5057″ alignment=”center” css_animation=”fadeInLeft”][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

 نقش مس در کشاورزی
ترکیبات مس کاربرد گسترده‌ای در کشاورزی دارند. در سال 1769 کشف شد که بر روی دانه‌ای که در محلول رقیقی از سولفات مس خیسانده شود دیگر قارچ رشد نمی‌کند، سولفات مس به علت خواص قارچ کش و ضد باکتریائی آن به عنوان یک ضد عفونی کننده در مزارع استفاده می شود.
مس یک ماده مغذی ضروری است و برای رشد عادی و رفاه گیاهان و حیوانات حیاتی است. مس مایه ای ضروری برای همه بافت های زنده است و برای رشد طبیعی و رفاه گیاهان و حیوانات حیاتی است. خوراك هاي حاوي مس، نقشي مهم در كشاورزي دارند و همچنین نقش مهمی براي بهبود عملكرد مواد غذايي دارند.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”5070″ alignment=”center” css_animation=”fadeInLeft”][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

تغذیه گیاهان و درختان از مس:
مس نقش مهمی در استفاده از آهن برای تشکیل هموگلوبین دارد. کمبود مس در بافت های حیوانی می تواند به دو صورت رخ دهد. عنصر مس در ساختار سه نوع پروتئین وجود داشته و چندین آنزیم را فعال می نماید. یون های مس تنها به شکل کمپلکس با سایر ترکیبات و قابل مبادله به ماده آلی، متصل و قابل جذب هستند.
در صورت بروز کمبود مس در گیاهان و درختان، برگ گیاهان کوچک مانده و سرشاخه های جوان درختان دچار برگ سوختگی می گردند. در محیط هایی با pH  قلیائی (خاک های آهکی و قلیایی)، مس برای گیاهان به طور کلی غیر قابل جذب است.  لذا با توجه به اینکه اغلب خاک های ایران قلیائی و آهکی است،  بازده جذب عنصر مس موجود در خاک های ایران بسیار پایین است.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”6015″ alignment=”center” css_animation=”fadeInLeft”][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

فواید این عنصر
این عنصر در سیستم های آنزیمی اکسید از-کاتالاز ضروری است و در واکنش های انتقال الکترون سهیم بوده و فعال کننده چندین آنزیم است. مس در گیاه متحرک نبوده و به شکل رسوب در خاک باقی خواهد ماند. بنابراین برای افزایش جذب مس توسط گیاهان به نحوی باید pH خاک های قلیائی و آهکی را اصلاح نمود.
یکی از روش های موثر اصلاح خاک های آهکی استفاده از سولفات آمونیوم می باشد. با استفاده از کود سولفات آمونیوم می توان علاوه بر تأمین ازت و گوگرد مورد نیاز گیاهان و درختان، خاک های قلیائی را اصلاح نمود و pH  آن را کاهش داد.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”5058″ alignment=”center” css_animation=”fadeInLeft”][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

 پیامدهای فقر مس در خاک
در صورتی که خاک با فقر مس مواجه باشد یا بنا به دلایل گفته شده بازده جذب مس  از خاک پایین باشد، گیاهان دچار کمبود مس خواهند شد در گیاهان دچار کمبود مس، برگ های پیچیده شده و دمبرگ آن ها به سمت پائین خم می گردد. کمبود مس می تواند با فقدان فشار همیشگی در برگ های جوان، بیان گردد.
برگ های تازه بالغ شده، مشبک شده، رگبرگ های سبز همراه با مناطق سفید شده تا خاکستری مایل به سفید از خود نشان می دهند. برخی برگ ها، نقاط تو خالی کلروتیکی نشان داده و تمایل به خمیدن به سمت پائین دارند. برگ ها کوچک و کلروتیک همراه با لکه های نکروتیک می شوند.
کمبود مس در تابستان و عموماً در خاک های شنی که با آب شیرین آبیاری می شوند  وجود می آید.  همچنین کمبود ماده مغذی مس در درختان پسته در درختان تازه بارور شده  و یا  باغات تازه احداث شده  ممکن است مشاهده شود.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”5072″ alignment=”center” css_animation=”fadeInLeft”][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row]