بهترین کود برای صیفی جات (کلم و کاهو )

انتخاب کود برای باغ سبزیجات شما :

با رشد صیفی جات، آنها تحت یک فرآیند فشرده قرار می گیرند که مواد مغذی را از خاک بیرون می کنند. اضافه کردن کود خاک را به شکل بهینه برای تغذیه باغ شما آماده می کند. انتخاب نوع کود مناسب با صیفی جات و افزودن مقدار مناسب به خاک و گیاهانی که در آن رشد می کنند بستگی دارد.

آزمایش خاک یک روش موثر برای دانستن کودهایی است که می توان اضافه کرد.

کود 5-10-5 چیست ؟

حاوی 5 درصد نیتروژن ، 10 درصد فسفات و 5 درصد پتاسیم است و به آن کود کامل گفته می شود زیرا حاوی مقداری از هر نوع ماده مغذی است. در مقابل ، وعده غذایی استخوان پوسیده منبع خوبی از فسفات است اما هیچ پتاسیمی در اختیار شما قرار نمی دهد.

1.نیتروژن 

نیترات (فرمی از نیتروژن که گیاه از آن استفاده می‌کند) با تاثیر روی شاخ و برگ گیاه به رشد آن کمک می‌کند. بیشتر گیاهان در طول حیات خود به‌طور مداوم نیتروژن مورد نیاز خود را از خاک می‌گیرند. با افزایش اندازه گیاه، تقاضا برای مواد مغذی موثر در رشد گیاه و نیتروژن نیز افزایش پیدا می‌کند.

2. فسفر

وظیفه فسفر در میان مواد مغذی موثر در رشد گیاهان آپارتمانی، کمک به رشد ریشه‌ها و گل‌هاست. علاوه بر آن، فسفر به مقاومت گیاهان در برابر تنش‌های محیطی و زمستان‌های سخت کمک شایانی می‌کند.

3. پتاسیم

پتاسیم گیاهان را تقویت می‌کند و تاثیر به‌سزایی بر رشد سریع آنها دارد. این ماده باعث حفظ آب موجود در گیاه می‌شود؛ و در رفع بیماری گیاهان آپارتمانی و از بین بردن حشرات نیز نقش موثری دارد.

صیفی جات

بهترین کود برای صیفی جات :

کودهای شیمیایی برای صیفی جات یا کود انجیر به صورت مصنوعی تولید می شوند. آنها شامل عناصر مانند نیترات سدیم ، کلرید پتاسیم و سوپر فسفات هستند. کودهای شیمیایی به شکل مایع ، دانه ای ، پودری یا گلوله ای تولید می شوند. با استفاده از کود مایع می توانید هنگام آب دادن با یک قوطی آبیاری کوددهی کنید. یا می توانید مقداری کود دانه ای را در اطراف هر گیاه بپاشید.

کودهای شیمیایی ماده آلی را به خاک شما اضافه نمی کنند و هیچ چیزی در بهبود ساختار خاک ندارند: در حقیقت ، برخی تحقیقات نشان می دهند که کودهای شیمیایی در واقع به میکروارگانیسم های موجود در خاک آسیب می رسانند و باعث می شوند خاک کمتر از رشد بلند مدت گیاه حمایت کند.

کودهای شیمیایی متمرکز و سریع عمل می کنند ، اما فایده ای برای دراز مدت خاک شما ندارند: این مانند مصرف یک ویتامین در مقابل خوردن یک وعده غذایی مناسب است.

1.کودهای مایع

با حل کردن کودهای جامد (مانند اوره) در آب ساخته می شوند. کود دهی عبارت است از کاربرد کودهای مایع از طریق سیستم آبیاری در فواصل زمانی رشد محصول. این عمدتا برای کودهای نیتروژن محلول استفاده می شود. که می تواند در تطبیق زمان عرضه مواد مغذی با نیازهای محصول و کاهش خطرات شستشو بسیار موثر باشد. یک نقطه ضعف احتمالی این است که آب و هوای مرطوب آبیاری را غیرقابل توصیه کند، بنابراین برنامه های N ممکن است از برنامه عقب بیفتند.

2.کودهای جامد

به صورت مخلوط خشک پودر یا گرانول استفاده می شوند. کودهای گرانول بیشتر برای محصولات سبزیجات استفاده می شود. رایج ترین محصولات اوره، DAP و سولفات آمونیوم که از بهترین کودها برای صیفی جات، هستند. آنها از آسیاب ریز مواد و تشکیل آنها به صورت دانه های کروی تقریباً (قطر 4-5 میلی متر) ساخته می شوند.

3.کودهای محلول پاشی

در انواع محصولات مشتق شده از سایر کودهای معدنی، عصاره جلبک دریایی، ضایعات ماهی، خون و غیره وجود دارد. مقادیر واقعی مواد مغذی مصرفی می تواند بسیار کم باشد و کاربردهای محلول پاشی عمدتاً برای تکمیل کودهای جامد استفاده می شود. با این حال، کودهای مایع ممکن است مکانی برای نیازهای کوتاه مدت یک محصول باشند و شرایط آب و هوایی کاربرد کود جامد را ناکارآمد کند. اسپری‌های عناصر کمیاب می‌توانند برای غلبه بر برخی کمبودهای خاص، به‌ویژه مواردی که به شرایط خاک مرتبط هستند، مانند خاک‌های سطحی خشک و pH بالا، مؤثر باشند.