بهترین کود درخت گردو را بشناسید

کود درخت گردو

 در تقویت ریشه‌ها بسیار اهمیت دارد و باید دقت شود که به اندازه و به موقع انجام شود. این نکته را همیشه مدنظر داشته باشید که ریشه نهال گردو نباید به طور مستقیم با کود در تماس باشد.
همیشه ابتدا یک لایه خاک اطراف ریشه نهال بریزید و  سپس بالای این لایه کود را به درخت بدهید. این نکته را فراموش نکنید که حتما پس از کوددهی باید آبیاری اصولی به درخت گردو انجام دهید تا مواد ضرورری توسط آب به تمام قسمت‌های ریشه برسد.

پس از کاشت نهال گردو نوبت به مراقبت از نهال می‌رسد. برخی افراد به اشتباه بعد از کاشت اصولی نهال، آن را رها می‌کنند و دقت ندارند که باید از آن مراقبت کرد. این مراقبت در باردهی و در نتیجه سودآوری نهایی تاثیرگذار است.
یکی دیگر از مواردی که در زمان مراقبت از نهال باید به آن توجه شود را در مقاله راه های سفید شدن گردو بررسی کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، این مقاله را مطالعه کنید.

چالکود درخت گردو

مناسبترین کود برای چالکود درخت گردو ورمی کمپوست است که قیمت بالایی نسبت به کودهای دامی دارد ولی به همان اندازه تاثیر بیشتری دارد. یکی دیگر از گزینه های مناسب که قیمت مناسبی هم دارد کود پوسیده گاوی همراه با کود گوگرد بنتونیت دار است.

روش چالکود درخت گردو

نحوه صحیح چالکود درخت گردو به این صورت است که در قسمت سایه انداز درخت، چاله ای با عمق 50 سانتی‌متر ایجاد کنید و بهترین چالکود را درون آن بریزید.

بهترین زمان چالکود گردو

چالکود درخت گردو را زمانی که درخت در حالت استراحت و خواب زمستانه است یعنی از اواسط پاییز تا اواخر زمستان می توان انجام داد.

کود درخت گردو

نکات بسیار مهم درباره چالکود درختان

در ادامه دو نکته مهم که سؤال بسیاری از باغداران عزیز است را موردبررسی قرار می‌دهیم.

1.داخل چالکود چی بریزیم؟

یکی از مهم‌ترین عناصری که در خاک است مواد آلی است که در کودهای دامی و ورمی کمپوست وجود دارد.
بهترین موادی که می‌توان داخل چال کود ریخت، ورمی کمپوست است. البته ورمی کمپوست نسبت به کود دامی تا 5 برابر گران‌تر است ولی به همان اندازه کیفیت و مزایای بیشتری دارد. اما اگر صرفه اقتصادی ندارد می‌توانید از کود دامی کاملاً پوسیده استفاده کنید.

2.آیا می‌توان کود را نپوسیده داخل چال کود بریزیم؟

به دو دلیل نمی‌توان کود نپوسیده را داخل چال کود ریخت.

اول اینکه که فعالیت پوسیدن گرمازا است، وقتی کود نپوسیده داخل چال کود بریزید این گرما کنار ریشه ممکن است، ریشه را بسوزاند.

دوم اینکه برای پوسیدن نیاز به نیتروژن است و نیتروژنی که قرار است ریشه مصرف کند، کود برای پوسیدن خودش استفاده می‌کند.

 

بهترین کود برای افزایش محصول درخت گردو:

حال می‌رسیم به مهمترین مرحله از تقویت درخت گردو، یعنی معرفی بهترین کود برای درخت گردو، که شاید از هر مرحله‌ای نیز مهمتر باشد. اگر شما باغی مملو از درختان گردوی بالغ دارید و در جستجوی راهی برای افزایش محصول خود هستید، شاید تا این قسمت از مقاله ما برای شما تنها یادآور خاطرات گذشته بوده باشد؛ اما این بخش از مقاله برای تمامی باغداران و کسانی که به هر نوعی با محصول گردو سر و کار دارند مرتبط خواهد بود.

کوددهی درست و به موقع می‌تواند در میزان محصول باغ شما معجزه کند. کودی که در خاک می‌ریزید، درست مانند غذایی است که به کودکان در سن رشد داده می‌شود. هر نوع کودی اثر خاص خودش را دارد و تاثیری متفاوت ایجاد می‌کند. ممکن است از کود برای رشد طولی درخت، رشد طولی ریشه و یا افزایش محصول آن استفاده شود که این بسته به نوع محصول متفاوت است. حال سوال اینجا است که بهترین کود برای درخت گردو، کدام کود خواهد بود؟

  1. به طور کلی می‌توان گفت که کودهای حاوی نیترات می‌تواند در تولید اسید آمینه و در نتیجه رشد طولی درخت گردو موثر باشد.
  2. کودهای حاوی فسفات در افزایش فتوسنتز درخت تاثیرگذار است و کودهای حاوی پتاسیم نیز در افزایش باردهی درخت موثر خواهد بود.
  3. بنابراین در سه سال اول، میزان کودهای نیترات باید بیش از دو کود مبنایی دیگر باشد و سپس با رسیدن درخت به سن بلوغ اقتصادی، نحوه توزیع این کودها تغییر خواهد کرد.
  4. همچنین درخت گردو به مقادیری کود دامی نیز نیازمند است که به صورت پراکنده در خاک باغ ترکیب شود و بهتر است که این کود در زمان کاشت نیز در خاک وجود داشته باشد.